Rechter: boete financieringsvoorbehoud hoeft geen verband te houden met werkelijke schade

Geplaatst op: 11-08-2020, 12:17:13

Te veel hooi op de vork: een eigenaar van een koeriersdienst wilde in 2019 met een ingewikkelde financieringsconstructie een huis van 790.000 euro kopen. Al gauw bleek dat hij de lening niet rond zou krijgen. Desalniettemin voldeed hij toch niet aan de voorwaarden van het financieringsvoorbehoud. De boete van 79.000 euro moet hij betalen, ondanks dat de verkopers amper schade leden.

In het voorbehoud was afgesproken dat er een afwijzing van minstens twee geldverstrekkers moest zijn voor een hypotheek ter hoogte van 325.000 euro. Het overige bedrag zou hij zelf financieren, onder meer omdat zijn schoonvader de hypotheek die hij bij hem had zou kwijtschelden. Veldsink Advies stuurt de eerste afwijzing. De adviseur heeft vraagtekens bij de constructie en verwijst hem door naar zijn huisbankier om daar het plan eventueel mondeling toe te lichten.

Tijdrovend en ingewikkeld traject

Adviesbureau Zorgeloosch stuurt een korte afwijzing. De hypotheek is niet onder te brengen bij een verstrekker waar zij mee samenwerken. De Hypotheekshop blijkt wel voor de klant aan de slag te willen gaan, maar zegt dat een hypotheek van 400.000 niet mogelijk is op basis van winstcijfers. De adviseur verwacht dat het een ingewikkeld en tijdrovend traject zal zijn en vraagt daarom 5.000 euro als het traject slaagt.

De Hypotheekshop stuurt in een later stadium dat alle geldverstrekkers om definitieve cijfers van 2018 vragen. Zolang die er niet zijn, is er geen akkoord mogelijk. Hij zal de termijn voor het financieringsvoorbehoud moeten verlengen of de koopovereenkomst moeten ontbinden.

Afwijzingen niet met juiste bedragen

Als de consument onder de koop uit wil, gaat de verkoper niet akkoord. Er is niet voldaan aan de voorwaarde dat er twee afwijzingen van geldverstrekkers liggen. De koper stuurt nog wel een afwijzing van Florius en ABN Amro, maar die zien op aanvragen van respectievelijk 646.000 euro en 350.000 euro. Volgens de ontbindende voorwaarden moesten er afwijzingen komen voor het bedrag van 325.000 euro.

De rechtbank in Eindhoven geeft de verkopers gelijk. De voorwaarden van het financieringsvoorbehoud waren duidelijk genoeg. Het is de verantwoordelijkheid van de koper om daaraan te voldoen. Alle verweren van de gedaagde missen doel.

‘Boete niet in verhouding tot schade’

De koper is van mening dat het boetebedrag van 79.000 euro (10%) veel te hoog is en niet in verhouding staat tot de geleden schade. De verkopende partij heeft voor ongeveer 16.000 euro dubbele lasten gehad, maar daar tegenover staat dat ze het huis uiteindelijk voor een hoger bedrag hebben verkocht.

Geen reden tot matiging

Wat de rechtbank is dat niet relevant. Het boetebedrag van 10 procent is een standaardbeding in koopovereenkomsten. De rechter ziet geen reden om de boete te matigen. De koper moet de 79.000 euro betalen, inclusief de kosten die de verkoper moest maken om beslag te leggen op zijn bestaande woning. Ook de proceskosten komen voor rekening van de consument.

Bron: bijdrage van 11 augustus 2020 van Bart van de Laak op www.amweb.nl